
W branży mówi się, że wersje Himalaya dla 5 i 6 graczy wymyślił Bruno Faidutti. To on po zapoznaniu się z podstawową wersją stwierdził, że brak możliwości grania w więcej niż cztery osoby to duże niedopatrzenie ze strony autora i wydawcy. Długo musiało minąć czasu aż twórcy zdecydowali się na przygotowanie odpowiedniego rozszerzenia. W końcu w tym roku to nastąpiło. Miałem okazję w nią grać i kilka słów jak wypadła.
Himalaya – The 5-6 Player Expansion zawiera przede wszystkim elementy dla dwóch dodatkowych graczy, czyli zasłonkę, jaki, stupy, mnichów i żetony. Do tego mamy trzy nowe warianty gry. Sprawdziłem tylko jeden, ale za to najważniejszy. Mianowicie polega on na tym, że kostka zostaje w nim zastąpiona przez żetony. W każdym momencie gracze widzą w jakich najbliższych pięciu miejscach pojawią się zasoby lub zlecenia. Losowość nie znika zupełnie, bo nadal nie wiem co to będą za zasoby i jakie zlecenia. Niemniej została zlikwidowana sytuacja, że nowe rzeczy pojawiały się kompletnie nieprzewidywalnie. Czasami na przykład występowały tylko w jednej części planszy, a druga była zupełnie ignorowana. Tym razem mamy pewność, że w każdym punkcie planszy pojawi się kiedyś zasób albo zlecenie. Mnie takie podejście odpowiada i jestem usatysfakcjonowany pomysłem.
A jak sprawdza się rozgrywka dla 6 graczy na przykład? Bardzo dobrze. W podstawową Himalaya grało się od godziny do półtorej. Z dodatkiem i szóstką uczestników czas rozgrywki wzrósł o około 30 minut. Nie jest to dużo. Sporo racji miał Bruno Faidutti w tym, że Himalaya jest wprost stworzona do rozgrywki dla sześciu. Nie ma żadnych przestojów, bo mechanika jest tak skonstruowana, że programujemy wszyscy swoje ruchy równocześnie, a gdy poruszamy się to zajmuje nam to około 5 sekund. Niestety bardzo dużo gier nie radzi sobie z taką dużą liczbą uczestników, tu jest inaczej.
Szczerze polecam dodatek wszystkim, którym podobała się Himalaya i brakowało im możliwości grania w większej ekipie. Albo narzekali na zbytnią losowość. Bez wątpienia Himalaya wraca z tarczą, a nie na tarczy.
Ogólna ocena:

Złożoność gry:

Oprawa wizualna:
