Home | Wysokie Napięcie – Europa Centralna / Beneluks

Wysokie Napięcie – Europa Centralna / Beneluks

Mam już za sobą pierwszą partię w Wysokie Napięcie – dodatek Europa Centralna/Beneluks. Pierwszą grę zagrałem na planszy Beneluks. Czemu? Mieliśmy grać w 4 osoby, a ja nie lubię grać w WN na długich wąskich mapach jeśli nie wszyscy znają grę podobnie dobrze. Za łatwo ktoś może nieświadomie postawić domek tak że wyklucza z poważnej walki i siebie i kogoś innego. Tymczasem w Europie centralnej żeby nie mieć długiej wąskiej planszy dla 4 osób trzeba by usunąć albo całą Polskę (to po co wogóle grać 🙂 ) albo usunąć Austrię i Węgry. Tyle że wtedy nie ma Wiednia, który zachowuje się specjalnie. Chcieliśmy zobaczyć jak się sprawdzają nowe zasady bardziej niż nowe mapy, wybraliśmy więc Beneluks; Europa centralna poczeka na 5/6 graczy.

Czym się wyróżnia ta mapa? Bardzo tanie połączenia prawie wszędzie co ma przyspieszyć rozbudowę i skrócić czas gry. Tylko 5 regionów (fioletowy Luksemburg to część niebieskiego południa Holandii, szkoda że instrukcja nie mówi tego wprost). Trzeba więc wykluczać o 1 region mniej na początku niż normalnie (znów, nie ma tego w instrukcji). Dodatkowo bardzo zmienione są reguły “okołoplanszowe”: osobna tabelka odnawiania zasobów która w efekcie zamienia miejscami olej i węgiel, usuwanie co rundę najtańszej elektrowni, oraz możliwość kupowania niektórych elektrowni ekonomicznych wcześniej niż zwykle. Ogół zmian miał na celu skrócenie czasu gry.

I jak to się sprawdza? Jednym słowem – jest to zdecydowanie najlepsza mapa dodatkowa do WN (przyjmując Niemcy jako podstawkę). Na wszystkich pozostałych mapach w które grałem zmieniała się owszem odrobinę geografia, trzeba było się nauczyć które regiony są fajne a które mniej, ale poza samym rozstawianiem domków zmieniało się bardzo bardzo mało. (Niby zupełnie inne Włochy – długie i wąskie – banalnie jest powtórzyć na prawie każdej mapie usuwając regiony środkowe, a nie zewnętrzne). Niby były drobne różnice w surowcach, etc, ale ogólna strategia gry w fazie kupowania elekrowni nie zmieniała się zbytnio, co najwyżej była minimalnie modyfikowana. W Beneluksie sytuacja ma się zupełnie inaczej – trzeba zapomnieć wszystko co się nauczyło o wartościach różnych elektrowni, i wszystko sobie poukładać na nowo. Bardzo duża rotacja elektrowni kolosalnie zmienia grę. Zwykle jak w pierwszej fazie pojawi się jakaś elektrownia “piątka” trzeba się na nią rzucić – kto na początku fazy 2 nie będzie miał nadprodukcji w elektrowniach raczej nie wygra. W Beneluksie osoba która na samym początku kupiła 20tkę (zasila 5 miast) super tanio (za 20) przegrała grę z kretesem – nawet strata 20tu Elektro kolejkę za szybko oznaczało zbyt duże straty czasu w rozbudowie, a inne fajne elekrownie pojawiły się i tak natychmiast. (Na pozostałych mapach generalnie opłaca się rozbudować mniej jeśli już na początku trafi nam się duża elektrownia – następna duża będzie za kilka kolejek dopiero). Dodatkowo
elektrownie kończą się bardzo szybko – myślę że nieczęsto na tej mapie faza 2 będzie trwała choć kolejkę – do tego też się trzeba przygotować. Wszystko to sprawia że choć na wszystkich innych mapach z początkowych 8 elektrowni zawsze staram się kupić jedną z tej samej trójki, na tej mapie też mam 3 ulubione, tyle że to zupełnie inne 3 :-).

Jeszcze kilka słów o każdej z modyfikacji reguł:

Tabela surowców (zamienienie oleju na węgiel) – nie zmienia prawie nic. Elektrownie węglowe i olejowe są dość podobne, trzeba tylko je przestawić w rankingu, i tyle. Po jednej grze nie widzę żeby zmieniały znacząco strategię.

Usuwanie elektrowni co kolejka – genialne, tu głównie kryje się magia tej planszy.

Wchodzenie na rynek aktualny elektrowni ekonomicznych jeśli są pierwsze na rynku przyszłym – bardzo dobry pomysł, sprawia że te elektrownie jest sens oglądać. (Na pozostałych mapach bardzo bardzo rzadko kupuję te elektrownie bo pojawiają się w sprzedaży jak już jestem zainteresowany czymś większym).

Czas gry – nie umiem na razie powiedzieć czy rzeczywiście się zmniejszył. Jak załapaliśmy jak bardzo wyuczone strategie nie zadziałają tutaj mocno zwolniliśmy próbując nerwowo wyobrazić sobie jak właściwie będzie wyglądać sytuacja za 2 kolejki. Być może następne gry rzeczywiście będą krótsze.

Podsumowując: jeśli masz Wysokie Napięcie – podstawkę koniecznie kup sobie to rozszerzenie. Mapę z Polską fajnie mieć, ciepło się w serduszku robi jak się na te miasta patrzy, ale co najważniejsze dostaniesz Beneluks – mapę która pozwoli Ci uczyć się grać w WN zupełnie od nowa.

ZdjęciaRebel: 30.00 zł
Hobbit: 30.00 zł
Wargamer: 30.00 zł
Milan Spiele: EUR 6.90

About carol

Avatar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Advertisment ad adsense adlogger