Pracuję obecnie nad czterema grami… to u mnie norma. Właściwie jeśli chodzi o wymyślanie gier to ograniczają mnie dwie sprawy: brak czasu i brak możliwości wydawniczych 😉
Ten pierwszy brak, to chyba normalna sytuacja, testowanie, sprawdzanie gier to nie jest coś łatwego. W grach prostych, logicznych – wyszukanie błędów jest bardzo proste, w tych większych jest to już problem. Pojedyncza rozgrywka trwająca 1-2h może doprowadzić do tego, że zdaję sobie sprawę że coś nie działa, ale dlaczego? Kolejne testy, kolejne partie, zniechęcenie współgraczy – to normalna sytuacja. Mógłbym wysyłać prototypy do testerów, ale poza wyjątkami nie mam zaufania do takich osób, a przede wszystkim nie chciałbym wysyłać im rzeczy kompletnie niesprawdzonych.
Moim autorytetem w tej tematyce jest Wolfgang Kramer. Autor, który bardzo profesjonalnie podchodzi do tematu… zresztą, gdyby nie miał takiego podejścia, to pewnie nie wydałby tych dziesiątków tytułów. Kramer sam testuje gry, sam z grupą znajomych i rodziny. To przeciwieństwo Knizi, który ma przygotowane grupy testerów, który przekazuje im swoje pomysły. Obaj mają to czego ja nie mam, a o czym wcześniej wspomniałem – czasu.
Napisałem również o możliwościach wydawniczych, to oczywiście żart. Na razie nie mogę narzekać, obecnie (w bieżącym roku) planowane jest wydanie moich czterech gier, a kolejne 2-3 w przyszłym. Wydaje mi się, że gdybym miał lepiej skończone inne tytuły, może udało by się coś więcej… 😉 Z drugiej strony, gry wystawiałem na http://www.folko.gry-planszowe.pl/ niestety nie wiem czy ma to sens, czy są osoby które grają w nie…
Nad czym więc pracuję?
Sojuz – gra trudna do dotestowania. Akcja dzieje się na stacji kosmicznej, która w wyniku zderzenia z meteorytem ulega zniszczeniu. Gracze starają się przemieścić swoich kosmonautów, tak by przeżyli. Stan prac, to skończona dobrze działająca mechanika, problemem jest plansza i warunki ukończenia gry. Ta pierwsza, ulega ciągłej przebudowie, właściwie od niej zależy drugi problem – moment zakończenia rozgrywki.
Odkrywcy – grupa naukowców pracuje nad projektami nowych budynków, pojazdów, mechanizmów. Gra pewnymi elementami (szczególnie pomocą) przypomina Colosseum. Stan prac – bardzo zaawansowany. Brakuje mi kilku rozgrywek, by zamknąć prototyp.
KA-TO! – szybka gra logiczna z elementem dedukcji, blefu. Obecnie rozesłałem prototyp kilku osobom, mam nadzieję że odpowiedzą 🙂 czy im się podoba, czy widzą jakieś problemy.
Bank – wyobraźcie sobie bank, w którym jest kilka pomieszczeń ze skarbami. Gracze to złodzieje, kto wyniesie najwięcej – ewentualnie nie da się złapać – wygrywa. W grze wykorzystuję kilka mechanizmów, wydaje mi się ciekawych. Po pierwsze – gracze przemieszczają się w czasie… dokładnie – uzyskują informacje o stanie jaki był przed wejściem do budynku i przedstawiają go współgraczom. Np. będąc w pomieszczeniu A, mogę przejść do innego lub mogę cofnąć się w czasie – czyli uzyskać informacje o tym co się dzieje. Jeśli wybiorę to drugie, mogę np. zdecydować, że w pomieszczeniu B znajduje się policjant. Kolejny gracz może zdecydować (uzyskać informacje) że policjant w pomieszczeniu B na przykład śpi. Itd., itp. Gra jest w fazie wstępnych testów, kiedy zacznę nad nią bardziej pracować? Nie mam pojęcia.
I to na razie tyle.