Home | Tworzenie gier nie tylko dla orłów – nawiązanie

Tworzenie gier nie tylko dla orłów – nawiązanie

Przedwczoraj był czwartek i nie było “Kobry”? Przepraszam, nie było Folko? Czy Wam też tego zabrakło?

Cóż, może wszystko zostało już napisane, ale przecież my mali, raczkujący, domorośli twórcy gier też możemy się podzielić swoimi skromnymi doświadczeniami. Pomyślałem, że może nie wszyscy mieli okazję trafić już na stronę BGDF, a może niektórym przeszkadza w tym bariera językowa, więc pozwolę sobie przedstawić Wam w kilku słowach najciekawszą dla mnie część tego forum projektantów gier planszowych. 

Tak, BGDF czyli Board Game Designers Forum to miejsce tylko i wyłącznie dla projektantów planszówek. Spotkać tam można ludzi z całego świata, którzy dyskutują o nowych pomysłach, nowych wydaniach gier, komentują nawzajem swoje projekty gier, omawiają różne mechaniki, dzielą się pomysłami na temat sposobu produkcji prototypów, kontaktu z wydawcami – jednym słowem wszystko co dotyczy projektowania od pomysłu po wydanie. Byłby to raj dla nas, gdybyśmy .. mieszkali w Stanach, ale mimo wszystko można poczytać a nawet podyskutować.

Nie o tym jednak chciałem dzisiaj. Jest na BGDF pewne szczególne miejsce – Game Design Showdown i jego forum, czyli konkurs na wymyślenie gry planszowej. W 2004 ktoś wpadł na pomysł, żeby zrobić szybki konkurs na wymyślenie planszówki na określony temat, a od marca 2005 takie konkursy stały się już niemal regularne.

Co to za konkurs i jakie obecnie obowiązują zasady?

Zadaniem jest wymyślenie w ciągu 1 tygodnia gry planszowej (ogólnie mówiąc, czyli czasem też karcianka, party game, figurkowa) na podany temat, uwzględniając jakiś warunek na mechanikę, elementy, przeznaczenie itp. W założeniach konkursu ma to być zarys gry, ale taki, który czytającemu pozwoli sobie wyobrazić rozgrywkę, przebieg, atmosferę. Grę należy opisać … i tu pojawia się najtrudniejsza część… w maksymalnie 800 słowach (nie muszę dodawać, że po angielsku).

Osoba zarządzająca całą zabawą (aktualnie najczęściej forumowicz o nicku Brykovian) ogłasza (najczęściej w okolicach połowy miesiąca) temat i warunki, a po tygodniu na forum pojawiają się wszystkie przysłane propozycje (anonimowo, bez podania twórcy). Następnie przez kolejny tydzień trwa głosowanie i ewentualne wymienianie się uwagami, a po tym czasie ogłaszane są wyniki, ujawniani wszyscy twórcy i następuje ogólne komentowanie wszystkich pomysłów, wytykanie wad itd, itd. Pomysł, który zdobywa najwięcej głosów oczywiście wygrywa, a jego twórca ma ogromną satysfakcję. Raz zdarzyło się, że konkurs był sponsorowany przez pewnego wydawcę i wtedy najlepszy pomysł został wydany.

A jak to wygląda w praktyce?

Oto przykłady.

Temat: “Gra podróżna” o tematyce kosmicznej
Warunki: Gra, którą można zagrać na tylnym siedzeniu samochodu, w pociągu czy samolocie. Możliwie proste elementy (nawet monety, czy wykałaczki) w pudełku wielkości maks. dwu talii kart. Musi być grywalna w dwie osoby.

Temat: “Kochanie, jestem gwiazdą” – filmowy hit.
Warunki: Musi być możliwość wcielenia się w role np. gwiazdy, agenci, producenci, krytycy, fani.

Temat: “Tajemnicze Święta”
Warunki: Tematyka tajemniczo-detektywistyczna ale związana z okresem świąt. Gra musi być grywalna dla 2,3,4 osób i być grą-dla-graczy.

Temat: “Człowiek kontra przyroda”
Warunki: Jednoosobówka! Tak, gra planszowa dla jednej osoby. Tematyka ekstremalnej walki z naturą (np. wspinaczka, pływanie z rekinami …).

Temat: “Kupido spotyka Murphy-ego”
Warunki: Tematyka uwzględniająca problemy w spotkaniu się lub znalezieniu miejsca na spotkanie dwojga zakochanych. Gra lekka, imprezowa.

Temat: “Przeprowadzka”
Warunki: Głównym elementem jest plansza, ale muszą być używane co najmniej 2 kostki.

Temat: Horror na wyspie
Warunki: Area control. Grywalna dla 2 graczy, maks. 60 minut.

Temat: Wzajemne kontakty i powiązania międzyludzkie.
Warunki: Muszą występować drewniane elementy “meeple”.

Wystarczy, to tylko kilka przykładów z minionego roku. Na każdy konkurs napływa kilka, czasem kilkanaście pomysłów, które pomimo jednego tematu bywają bardzo różne. Jakość tych pomysłów? Niestety od beznadziejnej (oczywiście w mojej ocenie) do czasami rewelacyjnej (już nie tylko w mojej, ale i w opinii innych biorących udział w zabawie).

Czy trudno wziąć udział w tej zabawie?

I tak i nie – a najważniejsze, że naprawdę warto. Największą trudnością jest opisanie gry w 800 słowach. Każdy, kto ma w sobie żyłkę twórcy, znajduje zapewne mnóstwo tematów dookoła siebie, przelatuje mu w głowie mnóstwo pomysłów na tematykę, ale to wszystko napisał już Folko. Napisał też, że najtrudniejsza jest samokontrola i “zmuszenie” się do skonkretyzowania tych wszystkich pomysłów i to jest absolutna racja. Wziąłem udział kilkanaście razy w konkursie na BGDF. Za każdym razem konkretna tematyka i dodatkowe warunki zmuszały mnie do precyzyjnego myślenia o grze. Czas jednego tygodnia dopingował do konkretnych rozwiązań, a konieczność opisania tego w 800 słowach zmuszała do bycia bardzo precyzyjnym. Co mi z tego wyszło? Kilka gier, o których nie bardzo chciałbym wspominać, ale też i kilka bardzo fajnych pomysłów, które później zrealizowałem i zagrałem – tak, te pomysły są grywalne i przynoszą mi satysfakcję. A raz moją grę oceniono najwyżej (no prawda też, że inne oceniano często bardzo nisko).

Wypadałoby, żeby zachęcić Was do spróbowania, żeby zaproponować zorganizowanie u nas takiej zabawy, ale przeglądając dyskusje na naszych forach w ramach propozycji tworzenia gier ręce mi opadają. Dwa lata temu była u nas taka próba (konkurs na forum gry-planszowe.pl) ale umarła. Czy teraz są nowi chętni pasjonaci tworzenia gier, którzy znajdą na to czas i podzielą się pomysłami z innymi? Co tak naprawdę stoi temu na przeszkodzie, czy ogólnie-panujący brak czasu, czy objawiająca się nieżyczliwość dla innych?

Jest połowa miesiąca i na BGDF nie ma jeszcze tematu konkursu na styczeń. Czekam znowu na niego z niecierpliwością, ale czy będzie – tego nie wiem, bo ostatni, grudniowy, był “nieciekawy” i miał tylko 3 “kiepskie” zgłoszenia. Jakie? Sami zobaczcie, skoro Was to zainteresowało.

About

Avatar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Advertisment ad adsense adlogger