Rozdział „Anatomia wydawcy” zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat procesu powstawania gry, w porównaniu z przedstawionym w 8 odcinku cyklu rozdziale „Skąd się biorą nowe gry”. Ponieważ rozdział jest dość długi, przedstawię go w dwóch częściach. Pierwsza zawiera opis kolejnych etapów pracy nad grą w firmie wydawniczej, a druga opis zadań poszczególnych działów wydawcy.
Załóżmy, że wymyśliłeś grę, która ma być największym hitem dziesięciolecia i postanowiłeś przedstawić swój projekt dużemu wydawcy. Co się po kolei dzieje:
1. Zanosisz (albo robi to za ciebie twój agent) prototyp do managera, zajmującego się pozyskiwaniem gier od zewnętrznych autorów. Twoja gra mu się podoba i w jego ocenie ma szansę na to, by stać się wielkim przebojem.
2. Manager przedstawia grę pracownikom działu Research & Development i zbiera ich opinie po testowych rozgrywkach. Powiedzmy, że uznają oni, iż gra wymaga niewielu poprawek w stosunku do innych propozycji, które analizowali w ostatnim okresie i dają projektowi zielone światło.
3. Projekt trafia do managera od spraw marketingu, którego zadaniem jest określenie wysokości nakładu, budżetu reklamowego itd.
4. Następnie manager do spraw produkcji robi kosztorys i szuka metod najtańszego wydania gry przy spełnieniu wymagań jakościowych.
5. Dział marketingu analizuje dla jakiej grupy klientów przeznaczona jest gra, jak dotrzeć do potencjalnych klientów i czy wydanie tej gry nie wpłynie negatywnie na sprzedaż innego produktu tej samej firmy.
6. Gdy wszyscy dojdą do wniosku, że gra ma potencjał i nie odbierze klientów innym grom wydawcy, można rozpocząć proces produkcji. Do akcji wkracza najpierw grafik, który przetwarza szkice autora w profesjonalnie wyglądającą grę.
7. W międzyczasie pracownicy działu R & D testują grę pod kątem potencjalnych problemów i ewentualnie udoskonalają reguły.
8. Gdy wszystko jest już gotowe, gra jest produkowana, wysyłana do sklepów i sprzedawana nie mogącym się jej doczekać klientom. Jakiś czas potem, na twój rachunek wpływa pokaźna suma z tytułu praw autorskich.