Home | Poradnik dla twórców gier – część XVII

Poradnik dla twórców gier – część XVII

Załóżmy, że postanowiłeś jednak samodzielnie wydać grę. Wiesz już, jak powinna wyglądać i dla kogo ma być przeznaczona. Teraz musisz sprawdzić, ile będzie kosztowało wyprodukowanie gry. Musisz więc przede wszystkim poszukać wykonawców.

Najpierw musisz wybrać jedną z dwóch metod produkcji. Pierwsza z nich polega na tym, że każdy z elementów gry zamawiasz osobno. Jednemu wykonawcy zlecasz wykonanie pudełka, innemu planszy itd. Można to nawet rozbić bardziej szczegółowo, zlecając np. jednemu z wykonawców wydrukowanie planszy, a innemu naklejenie jej na tekturę. Ta metoda jest tańsza ale wymaga od ciebie większego nakładu pracy, a ponadto jest bardziej ryzykowna. Jeden z początkujących wydawców, zamówił planszę o szerokości 25 centymetrów i pudełko również o szerokości 25 centymetrów. I dopiero po odebraniu od wykonawców jednego i drugiego zorientował się, że plansza powinna być nieco mniejsza, żeby zmieściła się do pudełka. Pieniądze wyrzucone w błoto.

Druga metoda to znalezienie wykonawcy, który wyprodukuje całą grę od początku do końca. Jest to metoda łatwiejsza, pewniejsza ale oczywiście bardziej kosztowna. Polecam ją jednak osobom, które chcą zachować dotychczasową pracę i nie chcą się całkowicie angażować w wydanie gry. Lepiej poświęcić swój czas na działania promocyjne. Trzeba jednak pamiętać, że zlecenie komuś wykonania całej gry ma sens tylko wtedy, gdy nakład jest odpowiednio duży, np. 5 tysięcy egzemplarzy.

Tak czy inaczej będziesz musiał przekazać wykonawcom tysiące informacji. Jaki ma być kolor pudełka i planszy, jakie mają być wymiary poszczególnych elementów, jaki papier ma być użyty do druku elementów gry, czy instrukcja ma być składana czy zszywana itd. Gdy będą już wszystko wiedzieli, będą mogli ocenić, jaki będzie jednostkowy koszt wykonania. Zazwyczaj ten koszt zależy od liczby egzemplarzy gry. Dobrze jest poprosić kilku potencjalnych kooperantów o sporządzenie kosztorysu, żeby można było wybrać najkorzystniejszą ofertę.

Jak znaleźć wykonawców? Najczęściej do ich poszukiwań wykorzystuje się internet albo książkę telefoniczną. Dobrze jest jednak skontaktować się z innym samodzielnym wydawcą i od niego dowiedzieć się, kogo najlepiej zatrudnić. Wykonawca chce zazwyczaj połowy pieniędzy „z góry”, a drugiej połowy wtedy, gdy oddaje ci zamawiany produkt.

Będziesz jeszcze potrzebował artystów i projektantów graficznych. To dwie osobne kategorie. Zadaniem artysty jest stworzenie ilustracji na pudełku, które przyciągną potencjalnego klienta. Do projektanta graficznego należy opracowanie np. rewersów kart.

Jedną z najważniejszych cech gry jest wygląd pudełka. Stephen Peek opisał w książce Game Inventors Handbook “rytualny test”, jakiemu klientka poddaje grę w sklepie (w oryginale był użyty zaimek „she”, więc chyba chodzi właśnie o klientkę). Najpierw bierze do ręki pudełko i patrzy na jego wierzchnią stronę. Następnie odwraca na druga stronę i czyta informacje na spodzie pudełka. Ponownie odwraca pudełko, żeby sprawdzić naklejoną cenę. Mając w pamięci wszystkie te informacje, bezwiednie „waży” w ręku pudełko, by upewnić się, czy gra warta jest swojej ceny. Jak widać wygląd zewnętrzny jest niezwykle istotny dla sprzedaży gry. W pewnych przypadkach nawet ważniejszy, niż zawartość pudełka.

Poszukiwanie artystów można prowadzić podobnie jak innych wykonawców – przez internet i „żółte kartki”. Można też popatrzeć na gotowe gry, żeby sprawdzić, czyj styl może być odpowiedni dla zilustrowania twojego pomysłu.

Gdy wydawałem swoją pierwsza grę, nie miałem zbyt dużo pieniędzy na szatę graficzną. Dlatego zwróciłem się do jednej z pobliskich szkół artystycznych (The Art. Institute of Seattle). Okazało się, że jest tam specjalne biuro, zajmujące się kontaktowaniem zewnętrznych zleceniodawców z utalentowanymi studentami, którzy chcą w ten sposób dorobić sobie a jednocześnie budować swoje portfolio. Mogłem w ten sposób dostać prawie profesjonalne projekty za jedną dziesiątą ceny, jaką musiałbym zapłacić profesjonalnym artystom. Problem ze studentami polega na tym, że nie ma pewności co do tego, czy wywiążą się ze zlecenia w umówionym terminie i czy wykonają pracę zgodnie z przyjętymi założeniami..
Przy kontaktach z artystami istotne jest podpisanie umowy, precyzującej prawa do ilustracji. Najlepiej jest odkupić od artysty prawa, bo inaczej trzeba płacić mu tantiemy przy każdym kolejnym wydaniu gry.

About

Avatar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Advertisment ad adsense adlogger