Wprost zarzuciliście nas różnymi wariantami reguł. Wiedzieliśmy, że Fliper jest bardzo elastyczną grą, ale nie spodziewaliśmy się, że tak bardzo 😉 Poniżej publikujemy te, które najbardziej nam się spodobały.
Były adaptacje innych gier np.
Wojna (autor: Piechu):
Rozdajemy wszystkim po jednakową liczbę kart: 2graczy – 20kart (3-18, 4-13, 5-10, 6-9)
Gracze trzymają swoje karty zakryte w stosach. W tej samej chwili każdy z graczy odkrywa swoją wierzchnią kartę tak by wszyscy widzieli karty wszystkich graczy. Każdy z graczy poszukuje na swojej karcie owocu, którego ma najwięcej i najszybciej wypowiada jego nazwę (bądź kładzie dłoń na odpowiadającym żetonie leżącym na środku stołu) – jeśli ma rację wygrywa i zbiera “lewe” (uwaga: nie zawsze musi być to owoc który występuje w liczbie 5). Możliwa modyfikacja: wybrany owoc musi być różny od owocu sprawdzanego w poprzedniej rundzie. Wygrywa gracz który zebrał najwięcej kart.
Owocowa wersja Red7 czyli “Fruit5” (autor: Nikita):
Jako przygotowanie rozgrywki na stół trafiają dwie karty rewersem do góry (obok siebie) – jedna z owocem, druga z liczbą.
Każdemu graczowi rozdajemy 5 kart(rozgrywka pokaże czy może nie powinno być więcej/mniej kart) i 1 dodatkową kartę wykładamy przed każdym graczem (również losową, awersem do góry) – tworzy ona “sałatkę” gracza:)
Karty wyłożone rewersem na stole(zawsze 2, jedna z liczbą druga z owocem) tworzą zasadę wygrywania:
Liczby:
1: mniejsza liczba wygrywa
2,4: parzyste
3: nieparzyste
5: większa liczba wygrywa
Owoce: taki owoc jest rozpatrywany
Rozpoczyna gracz znajdujący się po lewej stronie gracza, który wygrywa aktualne zasady. Rozpoczynający gracz musi zagrać kartę/y tak by wygrywać(innowacyjne;)) – 1 bądź 2 karty.
Tak jak w Red7 gracz może zagrać swoje karty na kilka sposobów:
– dołożyć kartę do swojej owocowej “sałatki” awersem do góry (owoce z wyłożonych kart gracza sumują się)
– dołożyć kartę na stół jako owoc(rewersem) zmieniając rozpatrywany owoc
– dołożyć kartę na stół jako liczbę(rewersem) zmieniając rozpatrywaną zasadę
– dołożyć do swojej “sałatki” oraz na stół jako liczbę/owoc (w tej akcji gracz może maksymalnie wyłożyć 2 karty z ręki)
– dołożyć na stół dwie kart
Wykładając 1 kartę na stół jako zasadę gracz dobiera dodatkową kartę. Wykładając dwie karty na stół również dobiera tylko 1 kartę.
Jeśli gracz nie może wykonać swojej akcji tak by wygrywać – odpada. Rozgrywkę wygrywa ostatni gracz na polu bitwy:)
Były modyfikacje podstawowej gry, np.
Karty mają z jednej strony zestaw owoców, z drugiej albo liczby, albo pojedyncze owoce. Najpierw oddzielamy więc je od siebie tworząc dwa oddzielne zbiory. Tasujemy je w obrębie zbioru. Następnie jeden zbiór układamy z jednej strony stołu, drugi z drugiej (tak, żeby były wyraźnie oddzielone, ale też nie za daleko, żeby nie utrudniać gry) multiowocowymi awersami do góry. Karty nie mogą zakrywać siebie nawzajem. Pierwszy gracz odkrywa jedną kartę z pierwszego zbioru i jedną kartę z drugiego odczytując nazwę owocu i liczbę. Następnie wszyscy gracze równocześnie starają się znaleźć jedną kartę, na której znajduje się dokładnie taka ilość takich owoców, jaką podał pierwszy gracz. Pierwsza osoba, która ją znajdzie,ZAKRYWA ją dłonią i krzyczy: ,,Flipper”. Liczymy na uczciwość w rozstrzyganiu remisów. Zwycięzca otrzymuje punkt i zabiera dwie odkryte na początku rundy karty. Rozgrywka toczy się aż do momentu, w którym ilość kart na stole uniemożliwi rozegranie rundy. Gdy zajdzie sytuacja, że na stole nie ma już karty z podaną ilością podanych owoców, wtedy gracz może wyłożyć kartę ze swojego stosu (jeśli posiada na niej wymaganą ilość wymaganego rodzaju owocu) – karta zostaje na stole. Oszustwo w tej kwestii, albo pomyłka skutkuje utratą jednego punktu. Grę zwycięża gracz, który uzyskał największą ilość punktów. (autor: wazka)
Implementujące znane mechaniki np. zbieranie kolekcji:
Wariant 5: Sałatka owocowa: Rozdzielcie między sobą żetony przedstawiające owoce. Dla każdego po jednym, resztę należy odrzucić. Twoim celem jest pozyskanie odpowiedniej ilości owoców w liczbie 16. Każdy pociąga po jednej karcie ze stosu. Następnie każdy po kolei wykonuje swoją turę. W swojej turze gracz, może pociągnąć jedną kartę, odrzucić co najmniej jedną kartę i dociągnąć dwie karty, albo wymienić się z innym graczem (wybiera dowolną jedną kartę z kart jakie posiada gracz i oddaje mu wybraną przez siebie kartę). Celem jest zdobycie 16 owoców swojego typu.
Przykład: Tomek ma żeton z truskawką, więc musi uzbierać 16 truskawek. Dociąga kartę ma na niej 5 truskawek. W swojej turze dociąga jeszcze jedną kartę, na której są 2 truskawki. Po nim następuję tura Piotrka, który dociąga kartę, Wojtek podbiera kartę Piotrkowi i oddaje swoją jedyną. Tomek ma 7 truskawek, potrzebuję jeszcze dziewięciu, podbiera więc kartę Piotrkowi. Na jednej karcie jest jedna truskawka, na drugiej zaś 5 truskawek, Tomek wybiera kartę z pięcioma truskawkami i oddaję swoją z 2. Itd.
Rozgrywka kończy się gdy ktoś uzbiera 16 swoich owoców. Wtedy pozostali gracze, których tura następowała po zwycięzcy mogą wykonać jeszcze jedną turę (z tymże, nie mogą podebrać karty zwycięzcy). Gdyby udało im się wykonać zadanie w tej turze, mamy remis. (autor: Hubert Heller)
… albo pozbywanie się z kart:
Wariant 6: Kto pierwszy ten lepszy: Najpierw oddzielcie pięć kart z rewersami na których znajduję się każdy z pięciu owoców. Następnie rozdajcie po 11 kart każdemu z graczy. Każdy gracz tasuję swoją talię, jedne z nich zaś przetasuję odłożone karty i położy je awersem do góry. Następnie gdy wszyscy są gotowi następuje odkrycie pierwszej karty. Kładzie się ją rewersem do góry i wtedy każdy wykłada karty na podanej zasadzie.
Jeśli jest banan to trzeba położyć karty z bananami, a konkretnie chodzi o ich ilość na kartach. Mianowicie od największej do najmniejszej. Aby łatwiej wytłumaczyć posłużę się przykładem.
Dociągamy kartę na rewersie jest truskawka. Każdy patrzy w swoje karty i (kto pierwszy ten lepszy) Piotrek kładzie kartę na której są 4 truskawki i mówi 4 (kolejny gracz może postawić kartę z 3-1 truskawkami). W związku z tym Tomek szybko kładzie swoją kartę z 2 truskawkami i mówi 2, psując tym samym szyki Adamowi, co wykorzystuje Piotrek dokładając jeszcze jedną kartę z 1 truskawką. Kończy się 1 runda.
Każda kolejna wygląda tak samo, celem jest pozbycie się jak największej ilości kart. Wygrywa osoba która będzie ich miała najmniej. (autor: Hubert Heller)
Trafiła się też gra ekonomiczna:
Wariant 7: Handlarz owocami: Potrzebny będzie notes do zapisywania punktów. Najpierw oddzielcie 10 kart: 5 kart na których rewersach znajduję się każdy owoc oraz 5 kart z liczbami od 1-5. Resztę kart po równo rozdajcie graczom. Potasujcie je odłożone awersami do góry (tworzą dwa stosy na jednym są liczby, na drugim owoce). Zaczynamy rozgrywkę. Odsłońcie jedną kartę z owocem na rewersie i drugą kartę z liczbą. Owoc jest tyle wart ile pokazuję liczba. Następuje faza sprzedaży. Każdy gracz może sprzedać tylko jedną kartę. Wynik jest mnożony przez ilość owoców na karcie, a także przez liczbę.
Np. Truskawki, liczba: 3 (truskawki są warte 3 monety).
Piotrek wybiera spośród swoich kart jedną na której jest 5 truskawek. Sprzedaje je za 3 więc zyskuję 15. Wyniki zapisujemy na kartce.
Piąta runda jest wyjątkowa: Wtedy następuję sprzedaż wszystkich owoców – oczywiście tylko jeden typ owocu będzie punktował. Kto będzie bogatszy po 5 rundach wygrywa.
Dodatkowy wariant: Rozegrajcie 5 rundę jak wcześniejsze, bez sprzedaży wszystkich owoców. (autor: Hubert Heller)
Wasze pomysły są naprawdę fajne, ale zwycięzca niestety może być tylko jeden. Najbardziej przypadła nam do gustu propozycja wazki (modyfikacja podstawowej gry na spostrzegawczość) i tym samym ogłaszamy ją jako zwycięzcę tego konkursu. Gratulujemy i prosimy o kontakt z redakcją.